نوشته شده توسط : melina

سرطان پروستات چیست؟

 

سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. سلول‌های تقریباً در هر قسمت از بدن می‌توانند به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند و سپس به سایر نقاط بدن گسترش یابند. برای آشنایی بیشتر با سرطان و چگونگی شروع و گسترش آن، به مقاله سرطان چیست؟

برای درمان پروستات چی بخوریم 

سرطان پروستات زمانی شروع می شود که سلول های غده پروستات شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. پروستات غده ای است که فقط در مردان یافت می شود. مقداری از مایعی که بخشی از مایع منی است را می سازد.

پروستات در زیر مثانه (ارگان توخالی که در آن ادرار ذخیره می شود) و جلوی راست روده (آخرین قسمت روده) قرار دارد. درست در پشت پروستات غددی به نام وزیکول منی وجود دارد که بیشتر مایع منی را می سازد. مجرای ادرار که لوله ای است که ادرار و منی را از طریق آلت تناسلی به خارج از بدن می رساند و از مرکز پروستات می گذرد.

اندازه پروستات می تواند با افزایش سن مرد تغییر کند. در مردان جوان تر، اندازه آن به اندازه یک گردو است، اما در مردان مسن می تواند بسیار بزرگتر باشد.

انواع سرطان پروستات

تقریباً تمام سرطان های پروستات آدنوکارسینوم هستند . این سرطان ها از سلول های غده (سلول هایی که مایع پروستات را که به مایع منی اضافه می شود می سازند) ایجاد می شوند.

انواع دیگر سرطان که می تواند در پروستات شروع شود عبارتند از:

  • کارسینوم های سلول کوچک
  • تومورهای عصبی غدد درون ریز (به غیر از کارسینوم های سلول کوچک)
  • کارسینوم سلول های انتقالی
  • سارکوم ها

این انواع دیگر سرطان پروستات نادر هستند. اگر به شما گفته شود که سرطان پروستات دارید، تقریباً مطمئناً آدنوکارسینوم است.

برخی از سرطان های پروستات به سرعت رشد می کنند و گسترش می یابند، اما بیشتر آنها به کندی رشد می کنند. در واقع، مطالعات کالبد شکافی نشان می دهد که بسیاری از مردان مسن (و حتی برخی از مردان جوانتر) که به دلایل دیگر فوت کرده اند نیز سرطان پروستات داشتند که هرگز در طول زندگی آنها را تحت تأثیر قرار نداد. در بسیاری از موارد، نه آنها و نه پزشکانشان حتی نمی دانستند که آن را دارند.

شرایط احتمالی پیش سرطانی پروستات

برخی تحقیقات نشان می دهد که سرطان پروستات به عنوان یک بیماری پیش سرطانی شروع می شود، اگرچه هنوز به طور قطعی شناخته نشده است. این شرایط گاهی اوقات زمانی که مردی بیوپسی پروستات (برداشتن تکه های کوچک پروستات برای جستجوی سرطان) می شود، مشاهده می شود.

نئوپلازی داخل اپیتلیال پروستات (PIN)

در PIN، تغییراتی در ظاهر سلول‌های غده پروستات هنگام مشاهده با میکروسکوپ وجود دارد، اما سلول‌های غیرطبیعی به نظر نمی‌رسند که در حال رشد در سایر قسمت‌های پروستات هستند (مانند سلول‌های سرطانی). بر اساس اینکه الگوهای سلولی چقدر غیرطبیعی به نظر می رسند، آنها به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

  • PIN درجه پایین: الگوی سلول های پروستات تقریباً طبیعی به نظر می رسد.
  • پین درجه بالا: الگوی سلول ها غیر طبیعی تر به نظر می رسد.

تصور نمی شود که PIN درجه پایین با خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مرتبط باشد. از سوی دیگر، تصور می‌شود که PIN با درجه بالا، پیش‌ساز احتمالی سرطان پروستات باشد. اگر بیوپسی پروستات دارید و PIN درجه بالا پیدا می شود، احتمال بیشتری وجود دارد که در طول زمان به سرطان پروستات مبتلا شوید.

پین در پروستات برخی از مردان از 20 سالگی شروع به ظاهر شدن می کند. اما بسیاری از مردان دارای PIN هرگز به سرطان پروستات مبتلا نمی شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد PIN، به آزمایش‌هایی برای تشخیص و مرحله سرطان پروستات مراجعه کنید.

آتروفی التهابی پرولیفراتیو (PIA)

در PIA، سلول های پروستات کوچکتر از حد طبیعی به نظر می رسند و نشانه هایی از التهاب در آن ناحیه دیده می شود. PIA سرطان نیست، اما محققان بر این باورند که PIA ممکن است گاهی منجر به PIN با درجه بالا یا شاید مستقیماً به سرطان پروستات منجر شود.

https://www.shomanews.com/fa/tiny/news-1028653



:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()